Entrevista

dimecres, 14 d’abril del 2010

Entrevista:
Blanca Marcos, professora d’educació especial Ceip Marcel·lí Domingo



1. Consideres les Noves tecnologies un recurs important per millorar la docència?

Sí, considero que és una eina molt útil en general, però sobretot a l'hora d'aportar una àmplia diversitat de recursos (exercicis, activitats, programes...)
També és una manera de dinamitzar les classes.



2. Utilitzes les Noves tecnologies en les teves assignatures?Amb quina freqüència?

Si. Treballem en l’aula d’educació especial, els nens venen a fer suport a aquesta aula on tenim dos ordinadors. Normalment 2 de cada 3 sessions utilitzo l'ordinador al final de la classe.
Al final de la sessió és l'alumne qui treballa sol amb l'ordinador.
Sobretot l'utilitzo com un reforç positiu.



3. Has utilitzat algun d’aquests recursos: perifèrics adaptats, softwares especials, jclic, PDI? En quins casos? Ha estat positiva la seva utilització?


D'aquests recursos he utilitzat el j.click i l’edu 365 de matemàtiques.
Sempre comencem la classe fent primer exercicis o fitxes i després reforçem amb aquests programes el que hem estat treballant. Els alumnes ho veuen com un reforç positiu. És bona l'alternança d'activitats, perquè t'ajuda a mantenir l'atenció.
Un altre dels exercicis que utilitzo és el de consciència fonològica, en la que apareixen dos paraules i un dibuix i tenen que clickar la paraula correcta.



4. Quines són les dificultats que trobes a l’hora d’incorporar l’ordinador en la teva tasca docent?


El primer problema és la falta de recursos, ara mateix en el centre tenim només una PDI, i estem esperant una per cada cicle, encara que per a educació especial no ens toca.
Un altre problema és que alguns professors més grans i que porten més temps treballant com a mestres, són menys partidaris de la tecnologia, però no es pot generalitzar, ja que no passa sempre.
I l'últim problema és el propi costum, el fet de canviar la dinàmica de classe que portes utilitzant sempre, arriba a costar molt.


5. Quina és la valoració que fas de la formació rebuda al llarg de la teva carrera profesional pel que fa a les Noves tecnologies?


Recordo que en la meva època d'estudiant no vam aprendre molt de l'assignatura de Noves Tecnologies. Apreníem més dels propis companys, i del treball personal.
En els centres no obstant s'intenta fer formació, es fan cursos de TIC encara que és un problema la diferència de nivell entre professors.
Per a educació especial no hi ha cursos específics en centres ordinaris, sí en centres d'educació especial, perquè normalment en el centre ordinari tenim sobretot problemes d'aprenentatge i no deficiències més específiques.



6. Valora en quina mesura les característiques de les Noves tecnologies que es mencionen a continuació poden afavorir els processos d'ensenyança i aprenentatge. Valora del 1-10, 1 menys afavoridor i 10 el més afavoridor:

Interactivitat, amb l’ordinador (7) social (1)

Individualització de l’ensenyanza (8)

Varietat de códis d’informació (text, so, imatges, etc) (8)

Aprenentatge cooperatiu (2)

Aprenentatge autónom (7)

Alta motivació (7)

Facilitat d’utilització (8)

Flexibilitat per actualitzar informació (7)


7. Consideres que l’us de l’ordinador és


Entretingut
Rígid
Manejable
Innecesari
Agradable
Eficas
Complicat
Educatiu
Práctic
Important
Perjudicial

En general, considero que l’utilització de les noves tecnologies en la nostra feina és molt positiva, i que en el futur estaria bé donar-li encara més utilitat.


8. En quins aspectes t’agradaria que la tecnologia ajudi en l'aula?(Assenyala les dos opcions principals)


L’obtenció de materials didáctics
L’atenció a la diversitat
La comunicació amb els pares
El reforç de continguts básics
El manteniment de la disciplina en l’aula
El tractament individualitzat dels alumnes
La millora de l’atenció a la classe
La motivació dels alumnes per l’assignatura
La interdisciplinarietat

En el nostre cas, com a docents d’educació especial, seria molt positiu rebre més informació sobre noves tecnologies més enfocades al nostre àmbit. Ja que la major part dels cursos són més generals.
A més a més, pel que fa als recursos, l’aula d’educació especial no rep moltes ajudes en material relacionat amb les noves tecnologies.



9. Com creus que hauria de ser el finançament dels recursos TIC al centre?


Pública
Privada
Conveni (empreses, universitats...)
Donació (bancs, fundacions...)




10. Hi ha un pla estratègic per escrit per a la incorporació de les Noves tecnologies en el seu centre?


Sí, tenim un Plà estratègic de centre, on es proposen cursos relacionats amb les Noves tecnologies durant tot l’any.




11. En cas d'existir el pla anteriorment mencionat, el coneix el professorat?



Sí, a més a més és d’obligada participació, tots els professors han de formar part dels cursos.